HTML

Pilóta leszek!

Élményeim a vitorlázó repüléssel való ismerkedés során

Friss topikok

  • Big Blaster: @Glider pilot: Szia! Örülök, hogy tetszik a blogom. Sajnos nekem az idén nem sok babér termett. Az... (2012.09.25. 22:19) Derült égből C vizsga :-)
  • Sas155: Simán összejön. Itt van még az augusztus, meg a szeptember is jó erre. Nagy nyugodt termikek. :-) (2011.08.15. 16:12) Útban a C vizsga felé II.
  • Big Blaster: Sok sikert hozzá. Remélem összejön neked. Ebben a válaszban akartam először leírni, hogy én mire j... (2011.08.11. 21:37) Útban a C vizsga felé I.
  • suti1979: Akkor jelezzél legközelebb neki az oldalkormannyal, vagy szólj az oktatonak, mert így gyilkolja a ... (2011.07.24. 06:54) B vizsgás vagyok!
  • _Karak_: Gratulálok! Nincs is szebb és maradandóbb élmény az első egyedüli iskolakörnél! A következő szép ... (2011.07.05. 10:48) Megvolt!

Linkblog

Ma elkezdődtek a kiképző repülések. Nagy izgalommal vártam már ezt a napot. Kíváncsi voltam, hogy milyen érzés lesz vezetni a repülőgépet. Az I/2-es feladat 3 db repülésből áll, ahol az egyenesekben már nekünk kell irányítani a gépet.

Hát nem úgy ment mint szerettem volna. Elméletben tök egyszerűnek tűnik, hogy tartsuk az irányt és a sebességet. A valóságban azt sem tudtam, hogy mit húzzak-toljak-nyomjak. Egyszerűen képtelen voltam mindenre egyszerre figyelni és időben elkezdeni a finom korrekciókat. A kis eltéréseket nem vettem észre, amikor meg már nagyon kezdett elmászni a gép, vagy túl keveset vagy túl sokat mozdítottam a kormányokon. A sebesség tartás ugyan ezen okokból nagyon nem volt egyenletes. Vagy begyorsultam vagy túl lassan mentem. Egyszerűen nem tudtam ráérezni, hogy mekkora kormánymozdulatok szükségesek az adott szituációban pedig azt gondoltam, hogy ez majd tök könnyű lesz. 

Azt is problémának érzem, hogy mivel több dologra is kellett párhuzamosan figyelnem, egyszerűen nem tudtam koncentrálni megfelelően, így a végeredmény az volt, hogy semmire sem tudtam igazán odafigyelni. Az oktató sokszor rám szólt, hogy lógok, amikor én nem éreztem ebből semmit. Amikor ennek hatására figyeltem a horizontot, és koncentráltam, hogy a gép vízszintes maradjon, akkor elment a sebesség. Amikor rám szólt az oktató, hogy túl lassan megyünk, akkor persze meg kapkodtam, hogy megpróbáljam rendezni a sebességet, eközben viszont nem tudtam figyelni az iránytartásra, így a gép elmászott, amikor ezt észrevettem, vagy az oktató szólt emiatt vagy éreztem, hogy belenyúl a vezetésbe, akkor meg csak arra tudtam figyelni, hogy megint irányba álljon a gép. Szóval kész rémálom volt számomra a vezetés.

Mivel volt oldalszél is, azt sem éreztem igazán, hogy a szélnyomás miatt tér le az egyenesről a gép vagy pedig azért, mert lóg a szárny? Ebből kifolyólag az oldalkormánnyal és a csűrővel is próbáltam szimultán (leginkább össze-vissza) korrigálni, de ennek hatására persze össze-vissza ment a gép. Szóval minden pillanatban próbáltam vezetni a gépet, pedig emlékszem rá, hogy mondták, hogy a Góbé akkor repül a legszebben, ha hozzá sem nyúlnak a kormányokhoz. Viszont azt sem akartam, hogy a passzivitásom miatt az oktató azt érezze, hogy bedobtam a gyeplőt a lovak közé és arra várok, hogy ő vezessen. 

Az is elég rossz volt, hogy nem tudtam mindig eldönteni, hogy én vezetek, vagy az oktató, esetleg csak a szél dobál és azért imbolyog a gép? Sokszor volt, hogy amikor én még mozdítottam volna a boton, akkor az oktató ellen tartott, amikor meg én érzésem szerint nem mozdítottam volna rajta, akkor ő belenyúlt. Ez is eléggé összezavart. Egyszerűen nem éreztem, hogy az a kormányerő amit érzek, az valóban az, vagy csak az oktató húzza ellentétes irányba a botot? Így persze volt amikor birkóztam a botkormánnyal, mert úgy éreztem, hogy nem reagál a gép a mozdulatomra, pedig lehet, hogy csak az oktatóval szkandereztem.

Mivel ma 4-et tudtam repülni, így elkezdtük az I/3-as feladatot is, amiből az első kört repültem le. Persze mivel az egyenesekben sem tudtam vezetni normálisan a gépet, a fordulókat az oktató csinálta. Persze mondta, hogy mit hogy kell, de őszintén szólva nem igazán éreztem a kormányokon, hogy mekkora kitérítést kellene végeznem, ha én csinálnám a fordulót.

Szóval nagyon nem tűnik így elsőre egyszerűnek a dolog. Főleg az aggaszt, hogy már elkezdtük az I/3-at, ami összesen csak 8 felszállás (nekem már csak 7) és itt már nekem kellene fordulózni is, miközben még az egyenes repülés sem megy igazán. :-( Gyakorlatilag van még kb. 2 napom, hogy megtanuljak fordulózni, pedig még az egyenes repüléssel is gondom van. Ez nem tűnik megnyugtatónak. Most pont úgy érzem, hogy képtelen leszek megtanulni vezetni a repülőt, pláne ilyen rohamtempóban, szóval eléggé le vagyok törve. Az I/3 első köre után már örültem is, hogy nincs idő ma többet repülni, mert úgy éreztem, hogy nem lenne semmi értelme újból felmenni, mert nem éreztem egyáltalán úgy, hogy a ma lenyomott négy felszállás után jobban érezném a gépet, mint amikor reggel beleültem. 

Hosszú is volt a nap. Reggel 8-tól este 7-ig voltunk kint a reptéren. Hamar elment az idő, de azért fárasztó volt kint lenni egész nap. Eredetileg úgy tervezetem, hogy a hétvége mindkét napján kimegyek, de most úgy gondolom, hogy holnap inkább pihenek, ülepítem a mai tapasztalatokat. Egyszerűen nem érzem, hogy fejben kész lennék arra, hogy holnap reggel megint beüljek a gépbe. Szerintem át kell még párszor gondolni és az emlékeket felidézve újból átélni a tapasztaltakat, hogy legközelebb annak reményében üljek a gépbe, hogy valamennyivel jobban fogom tudni vezetni, mint ma.

Címkék: oktatás problémák

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pilesz.blog.hu/api/trackback/id/tr222832196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Karak_ 2011.04.17. 22:13:04

Igen itt jön be az oktatói módszertan kérdése, hogy mi lesz jobb a növendéknek, közölni vele hogy ez csak NOGY (Növendék Oktatóval Gyakorol) volt és addig nem megyünk a következő részre amíg ez nem megy, vagy haladni tovább és majd ráérzel. Mert ugye főleg a fiatalabbak nehezen tudják elviselni, hogy ők ezáltal lemaradnak, vagy ügyetlenebbek a többieknél, vagy bármi (szine bukásként foghatják fel).
Aztán ott van a másik téma, amit nem is szeretek megpendíteni az anyagiak. Mert általában fix áras a kiképzés, és persze mindig lesznek, akik nem az etalon szerint tanulnak és ott bizony becsúszik pár plusz kör, amit ugye valakinek állnia kell. Mondjuk még nem hallottam olyan klubról aki ezeket elkérte volna, hisz mondhatni, hogy az oktatónak is a hibája, hogy a növendéke nem úgy halad mint ahogy elvárja.
Szóval mint mindig itt is a legjobb ha az ember kinyitja a száját és elmondja mit is gondol. Gondolom van reggeli esti eligazítás, ahol átbeszélitek a feladatokat, és ott lehet szólni, hogy te még repülnél pár NOGY-t csak hogy ráérezz.
A másik része a dolgoknak, hogy ezek az I/2 és I/3 a legnehezebb, hiszen itt minden új és annyi mindent kéne csinálni.
Idén az oktatói továbbképzésen pont elhangzott, hogy talán nem is lenne rossz a növendéket az elején elvinni egy hosszabb repülésre, mert a 3-4 perc alatt mire észbe kap már vége is. Feltekerni magasra, és onnan szépen lejönni és közben ráérez, hogy mekkora mozdulathoz mekkora gépmozgás tartozik.
Én valahol a I/4 végén éreztem hogy megy a forduló pedig ott már más lenne a lényeg... Szóval ne félj menni fog az, maximum lassabban, de mindenki saját magához képest éli meg hogy neki mi a jó.

suti1979 2011.04.18. 10:31:57

Én kb. ott tartok ahol te. Idén kezdtem 30éves fejjel. I/3-ból már repültem 3 karikát. ;)

Azt javaslom, hogy töltsd le a Condor progit, szerezz egy 6-7eFt-os Joyt és (sajnos ami drágább egy pedált) az oldalkormányhoz a csúszásmentes fordulók gyakorlásához.

Nem azt mondom, hogy egy szimulátor élethű, de a motorikus mozdulatokat (csűrő, oldalkormány harmonikus használatát ;) igen jól lehet rögzíteni az agyban. :)

Nekem legalábbis szerintem ezért nem okozott különösebb problémát az irányítás. Persze a szél engem is fújkált, de úrrá tudtam lenni rajta, és kétlem, hogy ez azért volt, mert esetleg valami madár voltam előző életemben. ;)

Kitartás, menni fog! És persze ne félj az oktatónak megmondani, hogy miben segítsen.

Big Blaster 2011.04.18. 20:35:12

@_Karak_: Csak néhány gondolat az írásodhoz: Sajnos én is olyan vagyok, hogy talán túlzott elvárásaim vannak magammal szemben, és ha nem sikerül ennek megfelelnem, az elkedvetlenít. Hiába mondják a többiek, hogy "jó voltál", "sokat fejlődtél", ha én magam nem érzem ezt, akkor nem hiszem el.

Az az ötlet, hogy hosszabb repülés alatt hatékonyabban lehetne begyakorolni az alap dolgokat bennem is megfogalmazódott. Ha magasan kezdenénk a gyakorlatot, akkor egész durva hibák elkövetésére és korrigálására is van lehetőség úgy, hogy az oktatónak csak végszükség esetében kellene beavatkozni.

Sas155 2011.04.19. 16:05:45

Ne keseredj el azon, hogy elsőre nem mennek a dolgok úgy ahogy szeretnéd. Ez elő fog fordulni később is, nem csak a kezdeti időszak jellegzetessége. Próbáld meg objektíven szemlélni a helyzetet, ne hagyd, hogy érzelmileg gátolt legyél. Repülés után elemezd ki a dolgokat, mi nem ment, miért és mi volt az amiben előreléptél. A következő alkalomkor próbálj egy dologra koncentrálni, ami a legfontosabb (pl. sebesség tartás a gép hangja és a horizont alapján). Tarts ki, a gyakorlás meghozza az eredményt.

Oktatói belenyúlás: A karakteres véleményem az, hogy nagyon káros, ha az oktató folyamatosan benne van a vezetésben. Mint ahogy írtad, a növendék a végén nem tudja, hogy most mit érez a boton. Természetesen szükség van a belenyúlásra, de akkor érthetően közölni kellene, hogy mit korrigált az oktató, majd "visszaadtam" jelzéssel tudatni a növendékkel, hogy újból övé a terep.

Mint ahogy Karak is mondta, adj hangot a gondolataidnak. Beszéld meg az oktatóval, hogy neked mi okoz problémát. Konstruktív hozzáállással mindent meg lehet beszélni.

Big Blaster 2011.04.19. 21:15:52

@suti1979: A Condor-t próbáltam kicsit, de egy szimulátor teljesen más mint a valóság. Nincs stressz faktor, a joy szépen középre áll ha elengeded, a botkormánnyal ellentétben. Szóval számomra mint abszolút kezdő számára, annyira nem tűnt hasznosnak. Azt inkább el tudom képzelni, hogy ha az embernek már van valami alapja, akkor csiszolhatja vele a képességeit.

Big Blaster 2011.04.19. 21:46:01

@Sas155: Már kezdem túltenni magam dolgon. Szóval szombaton megpróbálok higgadtabb lenni és nem hagyom, hogy szét idegeljem meg stresszeljem magam azon, ha nem fog úgy menni a vezetés, mint ahogy elképzeltem.
Amit szeretnék megcsinálni az az, hogy lazábban fogjam a botkormányt és hagyjam a gépet repülni. Biztosan jobban tud mint én. :-)
A másik, hogy a kis irányeltéréseket vagy a szélkorrekciót csak az oldalkormánnyal próbáljam korrigálni és ne kavarjak a bottal ha kell, ha nem. A sebesség tartást szintén megpróbálom úgy megoldani, hogy nem ráncigálom a botot, csak ha muszáj. Elvileg az oktató kitrimmeli a gépet kb. 75 km/h sebességhez, így igazából csak akkor kellene hozzányúlni a bothoz, ha a fordulók előtt kicsit gyorsítani kell majd.
Szóval ezek a terveim, remélem sikerül valamennyire megvalósítani ezeket.
Azt is remélem, hogy ez az egy hét szünet segíteni fog abban, hogy a következő alkalommal jobban menjenek a dolgok. Azért is gondolom ezt, mert a repüléssel párhuzamosan focizni is tanulok, igaz azt már régebb óta, de szintén gyakorlatilag nulláról indulva. Hetente csak egy másfél órás meccset játszunk, de ott is megfigyeltem, hogy a meccsek közötti egy hét alatt érlelődnek bennem a dolgok és ha nem is sokat, de egy kicsit mindig fejlődöm fejben meccsről meccsre. Egyébként focizni kb. 2 éve kezdtem el, de csak a két legutóbbi meccsen éreztem úgy, hogy kezdenek beérni a dolgok és technikában, taktikában is kezdenek úgy működni a dolgok, ahogy szeretném.

nemjópasi 2011.04.20. 17:31:11

Én pl. I/4. végéig csak azt hallottam hátulról, hogy "kevés a láb", "több lábat használj" stb... :)
(Mondjuk az elején akkor repültem a legjobban, ha békén hagyott az oktató.) :)
Minden estere, akár mit is mondanak lent az "öregek" senkinek nem ment egyből simán semmi!

tanulóvezető 2011.04.28. 00:29:14

Az eleje nálam is így ment. Kb. I/6 körül kezdtem azt érezni, hogy közöm van a gép vezetéséhez, azaz én irányítok, nem pedig próbálkozom görcsösen a levegőben tartani a masinát. Utána már jól ment, ráérez az ember:) Ám mikor utoljára tekerni kezdtünk, simán rosszul lettem. Kb. 5 perc után (közben körözési irány váltás többször, emelés keresése de legtöbbször csak tartás - nagyon vacak idő volt). Most pedig meg vagyok lőve, hogyha ettől leszédülök, vajon van-e keresnivalóm ebben a műfajban. Kérdem, másnak is volt-e ilyen tapasztalata, vagy az én belső giroszkópom vacakol?

Sas155 2011.04.29. 08:47:53

@tanulóvezető: A kérdés az, hogy az oktató vezette a gépet termikeléskor, vagy te. Utasként hamarabb kikészülsz, mint ha te vezetsz. Pl. én sem bírom, ha nem én vezetem a gépet.
Steff Tibor: Játék az éggel című könyvében ír erről a "jelenségről". Antikváriumban, vaterán lehet megszerezni.

A vesztibuláris érzékenység függ az adott napi kondíciódtól is, valamint attól, hogy a szezon elején vagy, vagy a közepén (lehet edzeni).

tanulóvezető 2011.04.29. 16:23:30

@Sas155: Csak utas voltam, méghozzá a szezon legelején. Úgy még semmin és sosem voltam rosszul, hogy én vezettem, legyen szó bármilyen járgányról. Eszerint nem egyedi eset vagyok, ez azért megnyugtató. Köszönöm a tippet, megszerzem a könyvet, érdekesnek ígérkezik. Edzésre van más módszer a tekerésen kívül...?

Trog_Air 2011.05.01. 20:27:24

Ismeros gondolatok... :) Anno en is igy ereztem, bar en tobbszor voltam kezdo. Eloszor a vitorlastarton, aztan a motoroson. A teljesitmenytol meg nem beszarni, az altalaban hullamzik. Valamikor ugy megy, mint ha zsinoron huznanak, valamikor meg semmi se akar menni. Tudom, nekem is volt ilyen. Egyszer baromi jol lerepultem a teljes iskolakort I/4-nel, masszor meg farokrol vettem el a gepet I/10-nel. Az a lenyeg, hogy ne gorcsosen akard. Akkor nem fog menni. A kezdo novendek altalaban azt se tudja eleinte, hol van. Majd kifejlodik a figyelemmegosztasod. Irany jo? Nem? Tegyuk helyre. Szel? (A kezdokoroknel altalaban reggel nincs, de egy kis magassagi szel elofordulhat. Ha van, ott a labad, hasznald.) Sebesseg jo? Nem? kicsit engedjunk a boton, vagy huzzunk rajta. Szarny vizszintes? Nezz ki a szarnyvegre! Ez jarjon folyamatosan benned. (I/3-nal. Kesobb egyre tobbet.) Ne azzal foglalkozz, hogy hu, most hogy tartom a sebesseget, nehogy lebaxxanak mar... azzal foglalkozz, hogy csinald. Az oktato ugyis azert van, hogy ne verd agyon magad, meg szoljon, ha valami kell. Motorosnal nekunk ugy konnyitettek meg a kezdeti nehezsegeket, hogy adtak iskolakor leirast. Mikor mit csinalsz, mire figyelj. Ha adnak neked is ilyet, tanulmanyozd, es probald el otthon sokszor. Az elso 1-2 felszallas ugyis olyan, hogy vaj idobe mesz, szinte 0 szelnel. Probald el ezt, es ha mar jol megy, akkor ezek ugyis automatikusan fognak menni, igy tudsz majd koncentralni a "nehezebb" dolgokra. (Becsatlakozas az iskolakorre, figyelni a forgalmat, felepiteni a szelhez kepest a fordulok helyet, stb. ami jon.)
süti beállítások módosítása