HTML

Pilóta leszek!

Élményeim a vitorlázó repüléssel való ismerkedés során

Friss topikok

  • Big Blaster: @Glider pilot: Szia! Örülök, hogy tetszik a blogom. Sajnos nekem az idén nem sok babér termett. Az... (2012.09.25. 22:19) Derült égből C vizsga :-)
  • Sas155: Simán összejön. Itt van még az augusztus, meg a szeptember is jó erre. Nagy nyugodt termikek. :-) (2011.08.15. 16:12) Útban a C vizsga felé II.
  • Big Blaster: Sok sikert hozzá. Remélem összejön neked. Ebben a válaszban akartam először leírni, hogy én mire j... (2011.08.11. 21:37) Útban a C vizsga felé I.
  • suti1979: Akkor jelezzél legközelebb neki az oldalkormannyal, vagy szólj az oktatonak, mert így gyilkolja a ... (2011.07.24. 06:54) B vizsgás vagyok!
  • _Karak_: Gratulálok! Nincs is szebb és maradandóbb élmény az első egyedüli iskolakörnél! A következő szép ... (2011.07.05. 10:48) Megvolt!

Linkblog

Április 10-én, vasárnap reggel miután felkeltem, azonnal kinéztem az ablakon, hogy mi van a széllel. Szerencsére még csak nem is lengedeztek a faágak. Na ez jó jel, ma végre lesz valami.

A sorakozó reggel 8-kor volt szokás szerint. Meglehetősen kevesen gyűltünk össze. A kb. 17 újoncból csak 7-en voltunk ott. Előző nap többen jelezték, hogy vasárnap nem fognak tudni jönni, másoknak meg gondolom az előző napi szeles idő vette el a kedvét. Tapasztaltabb versenyzőkből sem volt nagy a létszám, de azért sikerült kiosztani a szolgálatokat (start ügyeletes, csörlő kezelő, stb.). Szerencsére volt oktató is, így elkezdődhetett az üzemnap.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elhúztuk a hangár oldalát, és elkezdődött a kipakolás. Egyelőre csak a Góbékat hoztuk ki, meg a start felszerelést. Egy-kettőre felállítottuk a starthelyet, kiraktuk a leszálló jelet. A csörlős is elfoglalta a helyét. Az oktató felírta a névsort és abban a sorrendben elkezdődtek a szoktató repülések. Én az ötödik voltam. Kicsit izgultam, hogy másodikra mennyire lesz félelmetes a csörlés, de azért nagyon nem voltam beszarva. Végül is tényleg nem volt már annyira paráztató, habár azt nem mondom, hogy kis félsz nem volt bennem, de határozottan kellemesebb volt, mint legelőször. Szerencsére most nagyon tiszta volt a levegő. Látszott a Tátra és a környező vidékből is sokkal több látszott. Néha-néha kisebb emelések is voltak, így egész hosszú lett az iskolakör, aminek csak örültem.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A következő körben, ami még mindig szoktató repülés volt, már fogni kellett a botkormányt is, hogy érezzük a kormánymozdulatokat. Most nem volt annyi időm bámészkodni, mert most jobban figyeltem a gépre és az oktatóra, mint a környezetre. Az idő már kezdett elég dobálós lenni, így dél körül a kezdők repülése az napra véget ért. Nem lett volna értelme tovább erőltetni. Mind a heten lerepültük a 2 db szoktató kört, amit be is írtunk a szűz repülési naplónkba. Eddig van 10 perc repülésem, ami nem valami sok, de valahol el kell kezdeni.

A nap további részében mi már nem repültünk többet, hanem csak segítettünk a profiknak elstartolni, a gépeket tologatni és hasonlók. Aznap elég sokan repülték le az év eleji ellenőrző repülésüket csörlésből és vontatásból. Láttunk jó pár dugóhúzó gyakorlatot, ami kívülről jól nézett ki, de egyelőre nem biztos, hogy szívesen kipróbálnám.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Délután 2 óra körül elstartoltak a teljesítmény gépek. Őket vontatással vitték fel és mivel akorra már egész komoly termikek voltak a környéken, nagyon hamar eltűntek a szemünk elől. Rádión hallottuk, hogy 2500 m körüli magasságra tudtak felmenni és légvonalban 30-40 km távolságra is eljutottak, amikor haza felé vették az irányt. Mondanom sem kell irigykedve hallgattam a beszámolókat, miután hazatértek a gépek. Viszont erőt is merítettem belőlük, hogy elviseljem a sokszor unalmasnak tűnő órákat, amikor mi nem repülünk, csak a többiek kiszolgálásában veszünk részt. Nincs mese, végig kell csinálni az alap kiképzőt és meg kell szerezni a "C" vizsgát, hogy majd én is tudjak miről mesélni.

Szerencsére voltam katona, tudom, hogy milyen kopasznak lenni. Azt is kibírtam, ezt is ki fogom. Pláne, hogy ennek van értelme.

Címkék: oktatás iskolakör

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pilesz.blog.hu/api/trackback/id/tr632818918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Viktormike 2011.04.12. 08:38:56

Kedves Big Blaster!
Üdvözöllek a vitorlázórepülők táborában. Sok kitartást, szép élményt és főleg jó leszállást kívánok.
Az írásaid jók és lényeglátók, ajánlani fogom a blogod a saját növendékeinknek is.

Üdv
VM

Big Blaster 2011.04.12. 18:19:01

Köszi a jó kívánságokat. Remélem, hogy lesz részem mindebben. Annak nagyon örülnék, ha minél többen látogatnák ezt a blogot, szóval előre is köszönöm, ha másnak is ajánlod.
Ha az időjárás is úgy akarja, a hétvégén gyarapodni fog a repüléseim és a bejegyzések száma is.

nemjópasi 2011.04.15. 15:25:04

Gratulálok, jó kis blog lesz ez!
Én tavaly éltem át ezeket a dolgokat.
Ajánlom Veszelka Attila "Fakezűek, paradicsomszeműek, pápuák" című könyvét! Ebből majd kiderül, hogy 30 éve is pont ugyan ilyen volt a kiképzés... :)

_Karak_ 2011.04.15. 17:00:33

Jó kis írások, tetszenek...
Csak annyit fűznék hozzá, hogy ez azért nem olyan mint a kopaszok szívatása, az elején az is nehéz, hogy a saját hibáidat észrevedd, ha még közben a gépet is dobálják alattad nem fogod tudni Te rontottál el valamit vagy sem. Általában a reggel és az este a kezdőké, a nap közepe meg a többieké. Itt ezek repülnek többet ott meg azok, lehet a szakszósok nem segítenek annyit a kezdőknek, mert ők készülnek a távra, vagy csőrölnek, repvezkednek.
Én mindig szeretem az érzést, hogy sokan dolgozunk egy célért, mindenki tudja mi a feladata, és együtt haladunk a jó irányba.

Várom a fejleményeket...

Big Blaster 2011.04.15. 21:16:33

@_Karak_: Tudom, hogy ez nem a szívatásra megy ki, csak nagyon újoncként az ember érzi, hogy sokat kell még tennie azért, hogy feljebb kerüljön a ranglétrán. De nincs ezzel semmi baj, ilyen a világ rendje. Meg biztos az is benne van a dologban, hogy már nagyon repülne az ember, de ugye a múlt hétvégén összesen 2 kört tudtunk repülni, miközben kint voltunk a reptéren mindkét nap. Mindentől függetlenül alapvetően élveztem az első igazi üzemnapot, még ha közben voltak is unalmasabb feladatok (pl. dekkolni a szárnyvégnél, hogy lehetőleg ne borítsa fel a gépet a szél), ettől függetlenül amikor hazaértem alig vártam, hogy újból mehessek a reptérre. :-)
Szinte egész héten azon járt az agyam, hogy mit kell majd csinálnom, ha most hétvégén már elkezdjük az I/2-es repüléseket, amikor már az egyenesekben nekem kell majd vezetni. Újból átolvastam a könyvben az egyenes siklásról meg az iskolakörről szóló részeket, hogy lehetőleg ne ott kelljen kitalálnom, hogy mit is kell most csinálni? Szóval nagyon várom már a holnapot. Remélem alkalmas lesz az idő és le tudjuk repülni az engedélyezett 5 iskolakört.

Big Blaster 2011.04.15. 21:21:37

@nemjópasi: Hallottam erről a könyvről. Ha tudom meg fogom venni, mert érdekelne.
Egyébként tök érdekes, hogy már nagyon régen is gyakorlatilag e szerint a tematika szerint oktattak, mint manapság. Tiszta időutazás. :-)
Nálunk Miskolcon, meg pláne megcsapja az embert a múlt szele, mert a repülőtér épületei (de még a berendezés zöme is) az MHSZ-es időkből maradt meg. Belép az ember az épületbe és hirtelen visszaugrik 25 évet az időben. :-)

Kocsis Béla 2011.04.15. 22:07:36

Szuper írás jó kis blog folytasd csak rendesen mert mindenre kíváncsi vagyok. Én mióta az eszemet tudom repülni akarok, repültem is vitorlázóval utasként jó párszor meg vezettem is 1-2percet :D oktatóval, és már nagyon várom hogy el tudjam kezdeni én is a tanfolyamot ezért is nagyon jó ez az írás. Addig tudok ebből "táplálkozni" meg én is Szimulátorozgatok "Condor" mert másképp nehezen viselném.
Ugyanis külföldön élek na de egyszer véget ér az itteni küldetés, és megyek haza az elő dolgom lesz beíratkozni.

nemjópasi 2011.04.16. 14:09:33

@Big Blaster: Ez máshol is tiszta időutazás. Ez egyrészt jó, mert a fegyelem itt szó szerint "életbevágó", másrészt meg tényleg hasonlít kissé a katonaságra. (Már nekünk, akik még voltunk...)
süti beállítások módosítása